les temps modernes

Păi se poate ca ALŞ să se distreze cu Mon Oncle şi noi nu? Am comandat o peliculă specială de la unchiu’ Bittorrent ca să văd versiunea franţuzească a Modern Times. Foarte reuşită atmosfera de film-aproape-mut cu un dialog redus la minim, unghiuri de filmare interesante şi multe gaguri vizuale (slap-stick humour în principal). Mai puţin convingătoare societatea tradiţională unde totul e roz, câinii vagabonzi nu omoară japonezi şi nici măcar nu latră la trecători, păsările ciripesc, lumea bea şi se veseleşte şi în general leneveşte cât e ziua de lungă. Un paradis, ce mai. De partea cealaltă e arhitectura modernă – antipatică şi rece faţă de farmecul de mahala al imobilului cu scară ineficientă în care locuieşte musiu Hulot. Adevărul e că regizorul trebuie să facă eforturi serioase ca să demonstreze că vila cumnatului e naşpa, grădina urâtă şi mobilierul inutilizabil. Cu automatizarea e simplu – aparate zgomotoase cu butoane nemarcate care mai mult încurcă decât să ajute. Fântâna arteziană e way over the top iar poncho-ul vecinei chiar nu merita băşcălia cu vânzătorul de covoare. Anyway, Jaques Tati şi-a spus punctul de vedere şi a făcut-o suficient de bine încât şi progresiştii să găsească ceva interesant. Surprinzător de optimist finalul – un fel de răsplată ex-machina pentru întoarcerea la plăcerile simple. De (re)văzut, dar musai cu pelicula specială ;-)

6 thoughts on “les temps modernes

  1. pe noi nu ne-a invitat:(
    adica pe mine, nu stiu pe tine. ca virgula cu tine vorbeste.

    :D

    chiar voiam sa te somez sa scrii la blog, mi-era ca te-a umflat berlu ca-l critici.

  2. pai ti-e clar k viziunea traditionala e idilica iar aia ‘progresista’ e caricaturala k na, asa a vrut autorele (interesant k marii comici sint, in general, paseisti – vezi chaplin, tati, kiar woody…) -, maybe there’s smth to ponder here (?)

    culmea e k eu, personal, m-as simti mai bine intr-o vila k aia decit intr-o casa coscovita (idealul meu arhitectural e bauhaus/lloyd wright/philip johnson), sa ma uit prin geamurile alea-hublou k niste ochi (colosal gagul, sper k esti de acord!), decit in imobilul cu scara disfunctionala al blindului dl hulot; dar accept pdv-ul lui tati asa cum accept pdv-urile comuniste ale lui pasolini (scuzati rima inexistenta)

    re: japonezi – eu crek la vremea aia (anii 50) ei ink nu descoperisera europa…

    ps dspr cit de vizionar mi se pare ‘mon tati’: party-ul which goes wrong din ‘mon oncle’ anticipeaza cu fix 10 ani catastrofele comice din ‘the party’ al lu nea blake e, dupa cum eu zic k ‘mon oncle’ + ‘playtime’ + ‘trafic’ sint un fel de antonioni (‘eclipsa’ + ‘desserto rosso’ + ‘blowup’) virusat de slapstick ;)

  3. “maybe there’s smth to ponder here (?)” – da. unde sunt zapezile de alta data? trecutul e roz, viitorul e incert. toate miscarile “progresiste” s-au lovit de rezistenta paseista, care a folosit si caricatura drept arma.

    da’ tre sa vad filmul ca sa vorbesc cu sens.

  4. … hai sa n-o dam (iarasi) pe teorii ale conspiratiei, k e pacat; as spune mai degraba k poetii (incl ai ecranului), in general (cu exceptiile stiute, gen marinetti, maiakovski samd… :)), ‘tin cu trecutul’ ;)

    iar motivele tin de sensibilitate, nu de ‘conspirativitate’

  5. nu, nicicum nu am sugerat directia conspiratiei. ci am spus exact ce ai zis tu, cu alte cuvinte.
    miscarile asa-zis progresiste sunt acuzate in principal ca distrug sufletul, sau ordinea aia buna (whatever that means).
    este evident ca din partea artei vei avea miscare de rezistenta si replica la progres. nu e nicio conspiratie aici.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s