miere şi venin

Dacă eşti turist, Malta e insula mierii şi a templelor neolitice cu o bucătărie fabuloasă şi o limbă ciudată. Dacă eşti emigrant african, Malta e iadul pe pământ.

Raportul Médecins Sans Frontières [PDF] din aprilie 2009 descrie metodic condiţiile inumane în care sunt deţinuţi amărâţii veniţi pe mare. Sub pretextul descurajării debarcărilor, maltezii îi bagă la închisoare timp de 4-9 luni. Toţi la grămadă: bărbaţi, femei, copii, bolnavi, sănătoşi, nou-născuţi, minori fără rude, etc. Înghesuiţi în celule cu geamuri sparte sunt nevoiţi să doarmă pe unde apucă. Unii apucă pe jos, pe saltele îmbibate cu apa scursă din WC-urile stricate. Gardienii nu suportă mirosul şi zgomotele aşa că stau mai la distanţă, la vreo 10 metri. Când îl apucă pe vreunu nevoia să se cace trebuie să strige congingător la gardieni altfel se cacă în celulă. Prizonierii războiului cu drepturile omului învaţă repede că trebuie să fie cuminţi altfel ajung la izolare unde li se aruncă pâinea pe jos în aceeaşi apă evadată din WC-uri.

Statul maltez nu asigură îmbrăcăminte de nici un fel deţinuţilor. Un binevoitor civil face colectă de zdrenţe iar negrii se bat pe ele când le sunt aruncate printre gratii. Dar să vedem cine sunt infractorii care au pus piciorul ilegal pe insula de miere. Cam jumătate dintre ei sunt refugiaţi din zone de conflict sau persecutaţi pe motive politice. Restul fug de sărăcie, de foame şi de boli. Vă traduc povestea unui tănăr somalez de 18 ani aşa cum apare ea într-un articol din La Repubblica:

“Vorbeam cu un prieten când am văzut cum plantează mine pe un teren de lângă casa noastră. Am povestit totul la poliţie care a venit apoi să examineze zona. A doua zi prietenul meu a fost ucis. Primiserăm deja ameninţări pentru că vroiau să ne ia în guerillă. Nu aş fi supravieţuit în Somalia. Aş fi fost mort şi dacă mă înrolam şi dacă refuzam să o fac. Când am traversat deşertul (n.t.: Sahara) doi oameni care erau cu mine au murit de sete. M-au prins şi m-au băgat la închisoare în timp ce încercam să trec graniţa cu Libia. Au luat tot ce aveam şi au început să mă trateze ca pe un animal. Mâncam o dată pe zi, noaptea mă luau la şuturi ca pe o minge de fotbal. Îmi băgau capul într-o găleată de apă şi mă atârnau de picioare. Vroiau să mă omoare. Eram gol, desculţ, murdar. Prima oară când i-am plătit să-mi dea drumul au luat banii şi m-au lăsat în închisoare. A doua oară familia mea a reuşit să trimită 2000 de dolari şi m-au lăsat în sfărşit să plec. Am avut noroc, am fost în închisoare doar un an. Alţii au înnebunit înăuntru, urlau toată ziua. Unul s-a sinucis bând amoniac. Din când în când mai murea câte un deţinut pentru că închisoarea libiană te omoară mai devreme sau mai târziu. Nu credeam că o să fiu închis din nou în Europa.”

Putea să fie şi mai rău, aş adăuga eu. Dacă era interceptat de o patrulă italiană ar fi fost trimis înapoi în Libia…

46 thoughts on “miere şi venin

  1. am fost in malta, nici nu m-am gandit ca ar putea face asa ceva!!:((
    abia acum, in retrospect, realizez ca nu am prea vazut negri pe strada. nu mi-a sunat ciudat in niciun fel, nestiind ce si cum, nestiind limba aia tembela si fiind si eu chior ca orice turist care se duce la megalitii aia si dupa aia vrea sa manance seafood.

    dupa ce am citit postul tau, imi pare rau ca am fost acolo, ca am cheltuit sustinand un astfel de stat.

  2. bine le face
    pleaca k disperatii unde vad cu ochii & pe urma au pretentia sa fie asteptati cu piine si sare! eu daca as fi cetatean maltez n-as fi de acord sa le platesc ‘sederea’…

    dar occidentul, cu umanitarismul lui bleg & moale, se lasa incalecat de toate scursorile :(

    sa zica mersi k ajung vii, in fond ar putea sa se inece cu barcile lor cu tot ;)))

  3. … de altfel, eu am varsat o lacrima si cind s-a anuntat inchiderea guantanamo-ului :(
    pe nemernicii aia i-as fi torturat cu mina mea – u always get an extra-kick when u diy! ;)

  4. au fost oameni nevinovati inchisi la guantanamo. ia-o mai usor ca incingi cablurile, inutil de altfel. guantanamo nici nu trebuia sa existe.

    si ce are guantanamo cu niste amarati care vor sa traiasca un pic mai bine, care sunt torturati intr-o tara a EU doar pt. faptul ca exista?

    nu mai pun ca ce ai scris e hate message.

  5. cum adik sint ‘torturati doar pt faptu k exista’?! pai sa existe-n pana mea acolo la ei, in tara lor de kkt, nu sa umple europa cu siluetele lor schiloade & mutrele lor brrrute & urite!

    asta-i buna!
    nu-i cheama nimeni, te trezesti cu ei pe cap & acu tre sa le mai faci si masaj aroma therapy…

    (eu nici cersetorilor nu le dau un cent, consider k destul imi creeaza disconfortul de a-i vedea, why shd i pay for discomfort?!)

    ps guantanamo tbuia sa MAI existe!
    iar kestia cu ‘hate message’ = lol. yep, i DO hate’em – vreo problema dorele??
    as if i care :)))

  6. cu mine, nicio problema, cunosc “marfa”, dar nu stiu ce ai tu de esti asa de suparat.

    “te trezesti cu ei pe cap”. e metoda de imbunatatire a pool-ului genetic de cand haul (anglia a inteles asta) si de mentinere a unor costuri reduse. lalaielile a la cioran ca marea cultura franceza va fi inghitita de maghrebieni mi se pare inane.
    cine intelege ca asta e metoda de reinoire a codului genetic, are o sansa maine: anglia, suedia etc. cine nu, asta e.

    las-o usor cu guantanamo, ok? a fost o mare rusine.

  7. mai bine sa mori decadent & pur decit ‘reiNNoit’ & corcit!
    deja, cultura franceza a fost alterata & sufocata de lalaielile arabe (care-s precum manelele), iar limba fr vorbita de ‘beurs’ & africani e oribila, yuk :(

    ps ar tbui sa existe un guantanamo in toate tarile europene, iar prezumtia de vinovatie ar tbui sa primeze in cazul tuturor islamicilor

  8. adik nu spirciit.
    zborshit.
    fara aluviuni.
    fara mezaliante!
    dc tre sa te acuplezi cu lumea a 3-a??
    sau, ma rog, fa-o, da cu prezervativ – & nu ramine bortoasa cu imputitii aia! :))

  9. deci eu nu sint rasist: am avut nenumarate raporturi cu persoane de rasa africana sau araba… dar, dupa ce le-au consumat, le-am trimis acasa: e bine k fiecare sa-si cunoasca locul!
    in dormitor sint ‘democrat’, primesc orice imi incinta ochiul; dar in salon, la ceai, triez entry-urile & nu pastrez decit persoanele care, pe linga ‘materialul genetic’, poseda si material conversational ;)

  10. pai si eu acuma ce sa le fac daca sint bune doar la ‘anumite kestii’?!
    ai incercat sa discuti henry james (sau james ivory for that matter) cu o africanca sau o araboaica? ;))))

  11. l.e.: oricum, a spune unui mizantrop k e ‘rasist’ e k si cum ai spune k al 2-lea razb mondial a fost nasol pt k soldatii au calcat pe iarba… :)

  12. “pai si eu acuma ce sa le fac daca sint bune doar la ‘anumite kestii’?!” – sincer, e un pic deja prea ofensiv pentru mine. desi cred ca pana acu s-a vazut ca nu sunt donsoara de pension.

    am avut si am colegi si prieteni din multe tari si de multe rase, traiesc intr-un babel cu o lingua franca, oficialii statului si federali au multe formulare multilingve, its kinda too much. mai ales ca oamenii incearca sa isi faca treaba asa cum pot si stiu.

    stiu o pakistaneza care are ph.d.-ul in engleza, asa ca nu indraznesc sa discut henry james cu ea. si mai stiu un african care acum e la school of medicine la Yale, una din cele mai serioase. omul, de un bun simt rar. am avut coleg la ph.d. negru, a facut primul razboi in irak pt. banii de colegiu, am stat cu el in office 3 ani. era de origine din south central. serios.

  13. W.E., tre’ judecat in context. aplicand relativismul, se deduce ca-n copanelle s-au varsat numai africani care vand ochelari de soare la 5 EUR. sa-i fi atras, in afara de banii pe care-i mulge de la popa chuchy, cu fotografiile cu icoane tintuite pe tocul usii? sau cu rufele puse la uscat in camera aia baie gen? totusi, trebuia sa si-i apropie d.p.d.v. al civilizatiei.

  14. ideile fixe ale unora (k si mirlaniile lor consubstantiale) devin, pe masura ce revin, tot mai soporifice…

    yawn, yawn

  15. iata k exista si oameni care se pricep la ceva = morfologia mormolocilor & ‘slobojilor’
    le uram multe succesuri cu nasul in studiu!

  16. se pare ca pacientii tamaduitorilor (de sodomie, m.i.s.a. & boala botului si a copitelor) della tanaku n-au auzit de instrumentele optice moderne. + ca rudarii se recunosc intre ei dupa miros.

  17. Aplici reţeta Bucurenci, ALŞ? Sau chiar eşti atât de naiv încât să asociezi valoarea unui om cu regiunea din care provine? Can you really speak about geographical separation and keep a straight face? Tocmai tu care te preumbli peste tot în loc să stai cuminte în oraşul de baştină?

    Genul ăsta de raţionamente merge la grădiniţă când îl marginalizăm pe Gigel pentru că vine din alt judeţ, dar acum e ridicol.

  18. care e reteta bucurenci?

    exceptiile in sistemele aristotelice de clasificare, pe care le cam folosim si noi in mod natural, dadeau nastere la o multitudini de cazuri particulare si “deviatii” si altele. oricum, “exceptiile intaresc regula” este tare. de retinut:)
    poate als, intre timp, se duce la plesu, sa ii explice ce zicea noica despre exceptii si reguli:)

  19. pai e simplu k buna ziua: existenta unei exceptii CONFIRMA faptul k exista o regula, nu?
    e logic-elementar, asa k nu vad unde e probl…
    iar statistic vbind, faptu k exista unu-doi academici somalezi la 10-20 milioane de analfabeti nu arata decit k academicii sint nerelevanti & nereprezentativi ;)

    cit dspr provenienta/valoare – eu ma refeream doar la faptu k ipochimenii respectivi vin din zone inapoiate din pdv al civilizatiei (lucru care nu poate fi contestat); de pilda, eu dspr romani consider k sint inapoiati – & ii pun pe scara evolutiei undeva inaintea bielorusilor

    pt k nivelul de civilizatie este, evident, stabilit colectiv, nu individual (iar parerea mea proasta este ‘endorsed’ de statistici – cum ar fi aia care pune romanii pe un loc rusinos in privinta consumului de sapun & pasta de dinti…)

    ceva de obiectat?
    don’t think so
    la noi sint cei mai multi hulliganogli – specie ‘plamadita’ in laboratoarele comuniste

  20. spre deosebire de Prostul a carui mama a fost insamantata natural, in grajdul semiautomatizat al c.a.p. dorohoi

  21. “pai e simplu k buna ziua: existenta unei exceptii CONFIRMA faptul k exista o regula, nu?”, dar o alta, diferita de cea care considera faptul respectiv drept exceptie.
    cu alte cuvinte, tre schimbata regula.

  22. nu e asa: e k intr-o statistica (i-am explicat lui stefan pe email)
    exceptia e k un 0,0si ceva, deci regula rulz on ;)

  23. bucurenci o are de la mine, for the record! ;)

    eu n-am avut niciodata nicio problema cu bad publicity, am folosit-o copios to my own advantage, stiind prea bine k – asa cum o spun intr-un paradox/ aforism de-al meu – o reputatie proasta e mai usor de intretinut… :)

  24. stefan, nu, cred ca era de la browserul meu. ma uit la orele de publicare si e ok.

    als, ia-o mai usor cu ce fumezi/ingerezi tu acolo. esti cam senzitiv in ultima perioada. stiu, lucy in the sky, da’ vezi ca te deshidratezi de la alea. got milk?

  25. ceva de genul ala behaia si gg b, voyvodu’ nost’: nu poate sa articuleze in engleza, dar o simte in el.

    nu stiam ca statistica asta e un fel de pula. poate ca asa se studiaza la n.e.c.

  26. f psih-anal-izabila obsesia asta a unor hulliganogli pt gg b: kiar si atunci cind se exprima a contrario, e semnu unei definitive, convulsive (& deloc revulsive) inrudiri de spirit, de neam, de traista & de opinca care nu poate decit sa ne induioseze… :)

  27. ca tot are vocatie ancilara acest alec sp. ermatti, de ce nu se duce sa ingrijeasca oile de hobby ale voyvodului?! doar are experienta cu bambi, dupa cum se lauda. au aceleasi simtaminte.la fel de prosti. +ca gg b are un fel de palat, nu o vizuina imputita, plina cu icoane si cruci cu becuri. ma rog, sa nu afle ca ii place faragotul. desi… de ce nu?

    parca-l si vad pe leo copanelle cuibarindu-se la pieptul berbecului gigi sau mangaindu-se la poalele crucioiului cu iisus.

Leave a Reply

