Paradise lost and condemned

Mă aşteptam ca The Golden Compass să fie un film plictisitor şi zaharisit în stilul Disney şi eram dispus să-l îndur de dragul animaţiei, însă s-a dovedit un fantasy cu elemente de satanism romantic menit să insufle copiilor valori de genul luptei cu Autoritatea (identificată clar în carte ca fiind Dumnezeu, primul înger apărut din materia care a făcut saltul calitativ (the Dust) şi care le-a spus tuturor celor apăruţi mai târziu că el i-a creat). Filmul atenuează un pic partea religioasă la nivelul denumirilor, însă catedralele catolice unde îşi au sediul băieţii răi şi picturile bizantine distruse de un erou transmit destul de bine mesajul.

Toată chestia cu preoţii care-i răpesc pe copii şi le fac ceva rău mă face să cred că Philip Pullman a avut o experienţă first-hand cu vreun pedofil caz în care e explicabilă încercare de a-i ţine departe pe toţi copiii de oamenii bisericii. Măsură drastică, desigur, ca şi cum ai instila tuturor frica de a merge la plajă pentru că cineva cunoscut s-a înecat în mare…

Alte elemente interesante sunt demonii personali sub formă de animale (antiteza îngerilor păzitori, probabil), ţiganii şi vrăjitoarele pe post de băieţi buni, urşii polari războinici, Nicole Kidman lipsită de sex-appeal safic şi James Bond pe post de mobilă.

5 thoughts on “Paradise lost and condemned

  1. Citeste cartea – intreaga trilogie , sa vezi diferenta. Pentru mine, filmul a fost o imensa dezamagire. Mai ales ca anumite detalii importante din carte, ca de ex. explicatia “prafului”, sunt rastalmacite in film.
    Pullman nu cred ca are issues cu preotii in sine, ci cu ierarhia oricarei biserici ajunse la putere aproape absolute.
    Tipul este gnostic. Omul si-a facut temele privind cititul de gnosticism. Crede in Dumnezeu (intr-o Autoritate), dar pentru el Dumnezeu este way past due. Crede in ingeri, chiar are o simpatie speciala pentru ei. Adevarul este ca in prima carte acestia nu prea apar. Ingerii nu sunt antiteza daimonilor. Sunt doua tipuri de entitati diferite, care nu interactioneaza in vreun fel; in afara de cazul cand un inger este pus sa pazeasca un om.
    Alte probleme ale filmului: povestea alethiometrului este practic data peste cap, gypsies sunt extrem de prost facuti, iar sefa vrajitoarelor, Serafina Pekkala este pur si simplu jalnica. Toate astea fata de carte, evident. Filmul s-a concentrat pe daemoni si a lasat restul in planul 2.
    Ceva asemanator (ca idee in cartea lui Pullman) am gasit intr-o carte a lui Philip K. Dick: Biserica impartind puterea lumii cu un partid comunist si opunandu-se din rasputeri re-venirii lui Dumnezeu pe pamant (incluzand profetul Ilie si Shekinah). Cartii lui Dick ii zice The Divine Invasion.

  2. Am cetit şi io cărţile. şi mi s-au părut şi mie o fantezie gnostică, nu lipsită de o anume inteligenţă (oricum, mult mai inteligentă decât Hari Poker). Cărţile au făcut obiectul un discuţii la Vatican. “Dumnezeu” apare în ultima carte, şi e un fel de moş complet ramolit. Aia cu daimonul de sex opus e luată clar de la un Jung de revistă de popularizare (animus şi anima).
    Şi mai e ideea unor particule elementare conştiente, ca sursă a oricărei inteligenţe din Univers. Asta mi se pare de departe cea mai aiurită idee din carte. Să ne imaginăm doar pentru o clipă o particulă elementară conştientă. Întrucât e o singură particulă, cum se produc conexiunile necesare activităţii psihice? E clar că conştiinţa particulei e o proprietate simplă, ireductibilă. Ceea ce echivalează cu dualismul, particula aia are ceva ca un fel de suflet, ori principiul de suflet îi repugnă lui Pullman, dacă înţeleg bine cartea. Whatever.

  3. Daimonii nu erau neaparat de sex opus, dar da, cred ca Jung a fost sursa. La daimoni m-a enervat predeterminismul tipic britanic: slugile au numai daimoni caini. Nu e singurul de altfel din carte.

  4. Ba da, erau de sex opus, neapărat, toţi. Serios. Cred că se şi zice pe undeva prin cărţi, dar oricum îţi dai seama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s